Monday, March 2, 2015

Berjalan Di Atas Air

Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha
Penyayang. Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w.
dan ke atas keluarga dan para sahabatnya.

Pujian dan syukur kepada Allah Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad yang menjadi contoh ikutan kita bersama.

Allah SWT pernah menyuruh Nabi Muhammad supaya membaca sepertimana di dalam firmanNya yang bermaksud, "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan."

Teringat kat satu buku ni masa Che Min kecik-kecik dulu..(sesuai dengan situasi Che Min yang macam nak tenggelam dalam air dah ni..)

BOLEH BERJALAN DI ATAS AIR

citer dia macam ni..

 Di seberang sebatang sungai ada seorang pemuda yang kerjanya mengayuh sampan. (Idak ler pulok dia cakap nama sungai tu sungai apa..jangan Sungai Pinang yang macam kopi O pekat tu udahler) Setiap hari dia membawa penumpang yang terdiri dari Tuan Guru@Tok Guru dengan anak-anak muridnya ke kelas pengajian agama di seberang sana. Pemuda itu juga sering mendengar pengajian yang diajar oleh Tuan Guru itu. Walaupun begitu, dia hanya boleh mendengar pengajian itu di bawah pokok berhampiran kelas pengajian itu kerana dia ini sangat miskin orangnya.
     
 Suatu hari dia terlalu asyik mendengar syarahan Tuan Guru tersebut. Di antara kata-kata Tuan Guru itu ialah sesiapa yang yakinkan Allah dan membaca "Bismilah" akan dapat berjalan di atas air dengan kehendak Allah. Waktu itu juga dia segera ke sungai. Dengan membaca "Bismillah" dan yakinkan sungguh-sungguh kepada Allah, dia dapat berjalan di atas air sungai dari tebing ke seberang sana...


     Bukan magic..
tetapi itulah kelebihan bila kita yakin kepada Tuhan yang menciptakan kita.

Pemandangan fjord di Norway masa Che Min naik criuse Norway in a Nutshell

Hari ni Che Min dapat satu kata-kata azimat dari seorang yang Che Min admire..( macam SA@secret admire macam kat Sekolah Asma dulu-dulu pulak Che Min rasa ) Katanya..kita jangan meletakkan kepercayaan atau keyakinan pada diri kita..Abih tu nak letak ke saper?

Keyakinan dan kepercayaan mesti diletakkan kepada Allah SWT.

Serius Che Min kagum, orang berjaya mesti yakin Allah yang memegang hati dan rezeki, tugas kita hanya menetapkan matlamat yang kita nak capai.

Matlamat Che Min: update blog setiap hari..In sha Allah

No comments: